Industrie 4.0
Iedereen heeft het over Industrie 4.0. Maar wat betekent die term precies? En wat kwam ervoor?
Industrie 4.0 verwijst naar de vierde industriële revolutie. Na mechanisatie (Industrie 1.0), massaproductie (Industrie 2.0) en automatisering (Industrie 3.0) wordt nu het “internet van dingen en diensten” een integraal onderdeel van de productie. Industrie 4.0-technologieën hebben het potentieel om buitengewone groeikansen en concurrentievoordelen te creëren. Deskundigen voorspellen dat bedrijven hun productiviteit met ongeveer 30 procent kunnen verhogen met behulp van Industrie 4.0.
Sociale machines
Intelligente machines delen informatie met elkaar zoals mensen dat doen in online sociale netwerken. Ze kunnen zichzelf op eigen kracht organiseren en samenwerken om processen en deadlines te coördineren. Dit maakt de productie flexibeler en efficiënter. Bovendien communiceren deze machines rechtstreeks met alle IT-systemen in het bedrijf. Dit maakt een ononderbroken informatiestroom mogelijk naar gebieden zoals verkoop of ontwikkeling.
Wereldwijde faciliteiten
De productiearena is niet de enige plaats waar machines gegevens met elkaar delen. De machines van een bedrijf zijn ook verbonden met leveranciers- en klantensystemen. Hierdoor kunnen ze onafhankelijk reageren op eventuele wijzigingen. Als een leverancier niet kan leveren, analyseert de technologie de capaciteitsbenutting en kosten bij alternatieve leveranciers in realtime en plaatst het automatisch een bestelling bij hen.
In slimme fabrieken spelen mensen nog steeds een cruciale rol in het productieproces. Als ‘’extra operators’’ besturen en volgen ze productieseries in het productienetwerk. IT-gebaseerde assistentiesystemen zoals dataglazen kunnen een verbeterd gebruikersperspectief van een echte fabriek virtueel vergroten (door extra reality). Dergelijke assistentiesystemen kunnen ook worden aangepast aan de individuele capaciteiten en behoeften van personeelsleden.
Slimme producten
Elk slim product bevat gegevens over bedrijfsomstandigheden en product statussen. Deze gegevens worden opgeslagen op zaken als kleine RFID-chips en het biedt een virtuele kopie van elk slim product. Dergelijke informatie wordt gedurende de hele levensduur van het product verzameld, bijgewerkt en geëvalueerd, van de eerste fase van de productie tot het daadwerkelijke gebruik van de klant en helemaal tot aan recycling. Voordat de productie begint, kent een product zijn koper- en bestelinformatie, zijn huidige status en de productiefasen die nodig zijn om er een afgewerkt product van te maken. Het kan dingen doen als machines vertellen welke vorm het moet hebben of dat het rood of blauw moet worden geverfd. Klanten kunnen deel uitmaken van het proces en veel meer gepersonaliseerde producten krijgen, terwijl de productiekosten hetzelfde blijven of zelfs dalen.
Virtuele productie
Naast de echte productiearena hebben slimme fabrieken een digitale tweeling met allemaal dezelfde producten en middelen. Deze digitale kopie maakt virtuele simulaties van alle productieprocessen mogelijk. Deze tonen alternatieve productiesequenties en potentieel voor het optimaliseren van productielijnen. Het systeem stelt ingenieurs ook in staat om op afstand de productie in realtime te besturen en te monitoren. Hoewel we vandaag al virtuele kopieën van echte fabrieken hebben, zijn ze nog niet in realtime gekoppeld – dat wil zeggen, wijzigingen in de virtuele kopie leiden niet direct tot wijzigingen in de echte fabriek en omgekeerd.
Slimme services
Industrie 4.0 is niet beperkt tot fabrieken. Intelligente producten doen immers meer dan hun eigen productieproces actief beheersen; zodra ze bij een klant zijn afgeleverd, dienen ze als platform voor nieuwe bedrijfsmodellen. In de toekomst zullen er miljarden intelligente producten zijn die gedurende hun hele gebruiksduur met internet zijn verbonden en die grote hoeveelheden gegevens (big data) over hun eigen bedrijfsomstandigheden en productstatussen in de cloud zullen opslaan. Al die gegevens die ze hebben verzameld, kunnen worden gebruikt om producten te optimaliseren. Bovendien kunnen slimme algoritmen bestaande gegevens koppelen aan nieuwe informatie (slimme gegevens). Ze bieden een basis voor het aanbieden van persoonlijke, op gegevens gebaseerde diensten (slimme diensten) naast het fysieke product. Exploitanten van diagnostische apparaten kunnen bijvoorbeeld gegevens verzamelen en analyseren over alle apparaten die worden gebruikt in het gebied waarvoor zij verantwoordelijk zijn en deze gebruiken om nieuwe services te genereren, zoals mogelijke diagnoses. Vergeleken met de huidige bedrijfsmodellen zal de onderliggende basis van gegevens exponentieel beter zijn.