Quantore klaar voor nieuw Warehouse Management Systeem

Quantore is in 1919 opgericht als groothandel en voorziet sindsdien de markt van het optimale assortiment kantoorbenodigdheden tegen een gunstige prijs en op een efficiënte manier. Quantore is een coöperatie waar bijna 420 kantoorspecialisten, gericht op zowel de B2C- als B2B-markt, bij zijn aangesloten. Gezamenlijk hebben zij een enorme inkoopkracht en behoren ze tot de belangrijkste spelers in de markt. Vanuit Beuningen, provincie Gelderland, wordt gewerkt aan de core business: inkoop en logistiek.

In het moderne distributiecentrum van Quantore liggen ruim 23.000 kantoorbenodigdheden klaar voor verzending. Naast het brede assortiment onderscheidt de coöperatie zich door haar logistieke kwaliteit; wat een efficiënt proces van groot belang maakt. CaptureTech is ingeschakeld om de uitdagingen op dit vlak met hoge prioriteit aan te pakken.

Gaten in WiFi-netwerk zorgden voor problemen

Clifford Lenkens, Manager ICT bij Quantore, licht toe: “Voordat CaptureTech zo’n twee jaar geleden bij ons binnenkwam, hadden wij een acuut probleem met de WiFi-dekking in ons distributiecentrum. Op bepaalde plekken hadden wij geen bereik waardoor scanners hun verbinding verloren. Dat soort gaten kosten gigantisch veel tijd, geld én het zorgt voor frustratie bij onze orderpickers. Wij waren dan ook dringend op zoek naar een accurate oplossing.”

CaptureTech is een onderzoek gestart om de gaten in het WiFi-netwerk te lokaliseren en te identificeren. In november 2017 heeft zij het WiFi-netwerk vervangen door Cisco Meraki om de verwachte groei de komende jaren te kunnen managen. “Een belangrijke eerste stap”, aldus Lenkens.

Vervanging DOS-scanners door grafische update WMS

Inmiddels staat Quantore aan de vooravond van de implementatie van een grote upgrade van het Warehouse Management Systeem (WMS), welke meer mogelijkheden biedt in orderpicking. Hierbij wordt overgestapt op een grafische terminal. Lenkens: “Deze ontwikkeling vraagt om vervanging van onze 150 DOS- scanners. De verouderde scanners, die dateren uit 2009, ondersteunen de nieuwe mogelijkheden van het WMS niet. Ook ervaren we het als een groot nadeel dat wij enkel losse scanners hebben. Eventuele problemen moeten bij elke scanner individueel worden opgelost. Als er geen IT-er aanwezig is, blijven de scanners liggen. Ook zijn er veel verschillen in configuratie, gaat er veel tijd verloren bij het configureren van een apparaat en werkt het administratief niet efficiënt.”

Nieuwe scanners en Soti MobiControl oplossing voor overstap WMS

Ook bij de uitdagingen die voortkwamen uit de grote, grafische WMS-update werd CaptureTech actief betrokken. In samenwerking met WMS- leverancier Centric heeft zij gekeken welke scanners het best passen bij de behoefte van Quantore. Een belangrijke eis hierbij is dat de scanners in de tussentijd – bij de overgang op het vernieuwde WMS – beide systemen ondersteunen; zowel grafisch als DOS. Vanwege de complexiteit van de overstap worden de 150 scanners uit 2009 niet in één keer, maar gefaseerd vervangen. De eerste tien scanners zijn reeds vervangen voor verschillende varianten van Zebra.

Voor het probleem rondom de losse scanners heeft CaptureTech ook een effectieve oplossing: Soti MobiControl. Deze centrale managementoplossing maakt het mogelijk dat alle scanners in het magazijn van hetzelfde type op afstand beheerd, geconfigureerd en ingesteld kunnen worden. Lenkens: “Dit is een bijzonder groot voordeel voor ons. Vooral omdat wij nu in de overgangsfase zitten naar het vernieuwde WMS. Eventuele aanpassingen die na de testperiode volgen, kunnen wij nu centraal, op alle devices tegelijk doorvoeren.” Voor elk type scanner wordt een profiel aangemaakt waarin alle configuratie en instellingen staan. Wanneer een scanner zich aanmeldt op het WiFi-netwerk krijgt hij vanuit Soti de configuratie toegestuurd.

Inzicht en tijdwinst als resultaat

Lenkens vat samen: “De oplossingen hebben veel voordelen. Zo hebben wij met het nieuwe WiFi netwerk inzicht in hoeveel netwerkverbruik een scanner genereert en kunnen wij bijhouden wat de levensduur van de batterijen is. Daarnaast biedt de Soti-oplossing ons gigantisch veel tijdwinst. Er is geen IT-er meer nodig voor problemen met de scanners, het kost weinig tot geen tijd om te configureren, alle scanners zijn voorzien van dezelfde configuratie en wij hebben direct inzichtelijk welke scanners er online en in gebruik zijn. Wij vertrouwen op deze producten en diensten, die medebepalend zijn voor ons bedrijfssucces”, aldus Lenkens.

Pin It on Pinterest

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien