Zalando geeft startsein voor nieuwe duurzaamheidsambitie

Vanaf vandaag committeert Zalando, Europa’s grootste online platform voor mode en lifestyle, zich aan de ambitie om klimaatneutraal te opereren, inclusief alle leveringen en retourzendingen. Dit omvat eigendommen in eigen beheer, pakketvervoer en verpakkingen. Deze belofte maakt deel uit van Zalando’s nieuwe duurzaamheidsstrategie ‘do.MORE’ gericht op een positieve impact voor mensen en de planeet. Met deze ambitie loopt Zalando voor op de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. In 2019 is het bedrijf overgestapt op ruim 90 procent hernieuwbare energie op alle locaties. CO2-emissie die niet wordt voorkomen door operationele verbeteringen zoals hernieuwbare energie, orderbundeling of groene leveringsopties zal vanaf 2019 worden geneutraliseerd.

In 2023 wil Zalando in het ontwerp van haar verpakkingen afval minimaliseren en materialen zoveel mogelijk hergebruiken. De nadruk ligt op het uitsluiten van plastic voor eenmalig gebruik. Nu al zijn de dozen van Zalando gemaakt van 100 procent gerecyclede materialen, de verzendzakken zijn gemaakt van 80 procent gerecycled plastic en verpakkingen voor beauty-producten bestaan uit 100 procent gerecycled papier.

Verder zet het private label ZIGN zich in om de duurzaamheidsambities tegen de lente/zomer van 2020 te realiseren. Daarmee is het Zalando’s eigen duurzame flagship label. Om kwaliteit, levensduur en duurzaamheid verder te onderzoeken, werd het assortiment uitgebreid met schoenen en accessoires. Alle artikelen van de 2020 lente/zomer collectie zullen in de Fashion Store het duurzaamheidslogo van Zalando krijgen. Het duurzaamheidslogo wordt toegekend aan producten die voldoen aan een van de duurzaamheidscriteria, zoals sociale, milieu- en dierenwelzijnsnormen. Zalando’s criteria komen overeen met internationale industrienormen en de best practices.

Co-CEO Rubin Ritter verklaart: “De mode-industrie wordt geconfronteerd met complexe duurzaamheidsuitdagingen. We weten dat we een deel van het probleem zijn geweest, maar vanaf nu willen we een deel van de oplossing zijn. We zien een duidelijk verband tussen duurzaam handelen en commercieel succes. Alleen degenen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsstrategie blijven relevant voor hun klanten. Wij geloven dat duurzaamheid het concurrentievoordeel van de toekomst is.”

Met de ambitie om een duurzaam modeplatform te zijn, belooft Zalando om de belasting van het milieu te verminderen en het welzijn van mensen, circulariteit en duurzamere keuzes te bevorderen. Daarnaast committeert Zalando zich aan het verlengen van de levensduur van 50 miljoen modeartikelen tegen 2023 door de principes van circulariteit toe te passen. In 2019 verwacht Zalando de levensduur van ongeveer één miljoen artikelen te verlengen via het wederverkoop platform ‘Zalando Wardrobe’.

Kate Heiny, Corporate Director Responsibility & Sustainability, besluit: “We maken het voor klanten makkelijker om duurzamer te winkelen. We zoeken de samenwerking binnen de industrie op en experimenteren om een circulaire, gezonde toekomst voor mode te creëren. Met deze inspanningen verwachten we voor de hele mode-industrie vooruitgang te boeken, voor mensen en de planeet.”

Pin It on Pinterest

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien